- KSOW 2014-2020
- Plan Działania KSOW na lata 2014-2020
- Operacje Partnerów KSOW 2020
- Operacje Partnerów KSOW 2019
- Operacje Partnerów KSOW 2018
- Operacje Partnerów KSOW 2017
- Publikacje
- --------------
- KSOW 2007-2013
- Agroturystyka
- Szkoła Liderek
- Wielkopolska Odnowa Wsi
- Leader 2007-2013
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
Kulinarna odsłona Wielkopolski w Berlinie
Tegoroczna, polska prezentacja produktów regionalnych na międzynarodowych targach Grüne Woche w Berlinie objęła 120 firm z dziewięciu województw, w tym z Wielkopolski.
Grüne Woche (Zielony Tydzień) to największe na świecie targi rolnictwa, żywności i ogrodnictwa, które od 1926 roku organizowane są na terenie Targów
Berlińskich. W tym roku trwały od 16 do 25 stycznia 2015r. Przez 10 dni na 124 tys. m kw. swoją ofertę pokazywali wystawcy z ponad 70 krajów.
Obecność Wielkopolski na tym najważniejszym branżowym spotkaniu przyczyniła się do promocji producentów lokalnej żywności, produktów regionalnych i tradycyjnych oraz propagowania kulinarnych tradycji kultywowanych na obszarach wiejskich. Producenci,którzy prezentowali wysokiej jakości regionalne produkty byli swoistą wizytówką naszego regionu. Większość z nich jest zrzeszona w Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolski.
Gospodarze naszego stoiska przygotowali prawdziwą ucztę dla koneserów zdrowego i dobrego jedzenia, podczas której przedstawiciele wielkopolskich firm zachęcali do degustacji swoich produktów.
Samorząd województwa reprezentował w Berlinie wicemarszałek Krzysztof Grabowski a za przygotowanie stoiska odpowiadał Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWW. Wynajem części powierzchni wystawienniczej dla naszego regionu został sfinansowany przez Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach realizacji planu na lata 2014 – 2015.
Bogactwo smaków
Wystawcy starali się zadowolić różne gusta smakowe. Można było skosztować wędlin wytwarzanych w sposób tradycyjny z wielkopolskich surowców oferowanych przez firmę „Tradycyjne Jadło”. Obiekt Rolny „Linie” – Marek Grądzki raczył miłośników kozich serów produktami na bazie mleka niepasteryzowanego pochodzącego od kóz żywionych w okresie pastwiskowym wyłącznie zielonką z własnych ekologicznych łąk. Sery te powstają w wyniku szczepienia szlachetnymi kulturami bakterii, a następnie mleko jest ścinane oryginalną podpuszczką roślinną lub zwierzęcą.
Nie mogło zabraknąć na naszym regionalnym stoisku najbardziej znanego na rynku serka wiejskiego typu Cottage Cheese produkowanego przez –nowoczesną Okręgową Spółdzielnie Mleczarską w Kole. Z kolei Średzka Spółdzielnia Mleczarska „Jana” oferowała doskonałej jakości mleko i inne przetwory mleczne.
Promocja specjałów
Współuczestniczenie w takich wydarzeniach to szansa na pokazanie regionalnych produktów potencjalnym nabywcom. Wśród wystawców obecna była m.in. mała wielkopolska firma „Cameleon”, zajmująca się tłoczeniem olei na zimno z nasion posiadających certyfikaty „Bio”, uprawianych przez wielkopolskich rolników (len, rzepak, lnianka). Natomiast właściciele gospodarstwa agroturystycznego „Sycyn pod Lipą” serwowali uczestnikom targów słynny sycyński chleb przedstawiając sposób jego produkcji, polegający na wypiekaniu go w tradycyjnym piecu chlebowym. Ciasto wyrabiane jest na naturalnym zakwasie, a pieczywo żytnie nie zawiera drożdży.
Na tych, którzy odwiedzili stoisko Wielkopolski, czekała również słodka niespodzianka. Wytwórnia Lodów „MIŚ” Ewy Pomes częstowała lodami wytwarzanymi na bazie produktów regionalnych i ekologicznych.
Rozmowy o rolnictwie
W trakcie targów, na zaproszenie koordynatora polityki rolnej Hesji Joachima Diesnera, odbyło się spotkanie z wicemarszałkiem – Krzysztofem Grabowskim.
Rozmawiano przede wszystkim o rozwoju Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolski o dotychczasowej współpracy Hesji i naszego regionu oraz o planach na przyszłość.
Targi w Berlinie są okazją do prezentacji krajów i regionów a także miejscem spotkań partnerów, zarówno z branży spożywczej, ogrodniczej, turystycznej oraz specjalistów z zakresu rozwoju obszarów wiejskich. Udział w tym wydarzeniu był niewątpliwie okazją do wymiany doświadczeń, upowszechnienia dobrych praktyk i nawiązania współpracy z partnerami z zagranicy. Goście mogli porównać smak regionalnych potraw z całego świata oraz zapoznać się
z najnowszymi osiągnięciami w zakresie rolnictwa, turystyki i agroturystyki.
Program targów wzbogaciły też ilość liczne wykłady, których tematem były m.in. zagadnienia z dziedziny rolnictwa i ogrodnictwa dotyczące zapotrzebowania na surowce i ekologiczną energię.
Duże zainteresowanie wielkopolskich przedsiębiorców udziałem w tej międzynarodowej wystawie producentów i przetwórców żywności jest dowodem na to, że lokalne produkty odgrywają coraz większą rolę i tworzą potencjał kulinarny regionu.
Fot.1.
Spotkanie koordynatora polityki rolnej Hesji – Joachima Diesnera z wicemarszałkiem województwa wielkopolskiego – Krzysztofem Grabowskim.
Fot. Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWW
Fot.2.
Firma „Tradycyjne Jadło” ze Środy Wlkp. może pochwalić się wieloma wyrobami zarejestrowanymi na liście produktów tradycyjnych.
Fot. Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi UMWW