- KSOW 2014-2020
- Plan Działania KSOW na lata 2014-2020
- Operacje Partnerów KSOW 2020
- Operacje Partnerów KSOW 2019
- Operacje Partnerów KSOW 2018
- Operacje Partnerów KSOW 2017
- Publikacje
- --------------
- KSOW 2007-2013
- Agroturystyka
- Szkoła Liderek
- Wielkopolska Odnowa Wsi
- Leader 2007-2013
- Linki
- Polityka prywatności i plików cookies
NAUKOWO O WYPOCZYNKU NA WSI
Konferencja pod hasłem „Agroturystyka – współpraca w sieci” zainicjowała projekt na rzecz budowy i promocji sieci agroturystycznych w Wielkopolsce.
Organizatorem działań pt. „Agroturystyka – współpraca w sieci” jest Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Projekt realizowany jest w ramach Planu Działania Sekretariatu Regionalnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Wielkopolskiego na lata 2012-2013.
KRAINA MAGII W SIECI
Konferencja rozpoczynająca projekt odbyła się w czwartek na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas targów Tour Salon. Spotkanie oficjalnie rozpoczął Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego - Tomasz Bugajski.
- Wieś wielkopolska jest piękną wsią i dorównuje swoim potencjałem rozwojowi miast. Ten szybki rozwój odbywa się przede wszystkim dzięki mieszkańcom naszego regionu - mówił podczas konferencji Tomasz Bugajski , Członek Zarządu WW.
- Wielkopolska to kraina magiczna, kraina lasów, jezior i rzek, do której można uciec od codziennych obowiązków - powiedziała podczas swojego wystąpienia Emilia Dunal, Dyrektor Departamentu Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich UMWW. - Agroturystyka coraz częściej stanowi dla wielu ludzi nie tylko źródło utrzymania ale przede wszystkim pasję. Ta pasja przekłada się na tak dynamiczny rozwój obszarów wiejskich i ruchu turystycznego.
NAUKOWO O WYPOCZYNKU NA WSI
Uczestnicy konferencji z zainteresowaniem słuchali wykładów na temat przyszłości wielkopolskiej agroturystyki, możliwości tworzenia sieci agroturystycznych przez pojedyncze gospodarstwa oraz sposobów na profesjonalne napisanie wniosku o przyznanie pieniędzy z funduszy europejskich. Zawiłe kwestie finansowe i marketingowe w przystępny sposób prezentowali specjaliści z zakresu agroturystyki pracujący na co dzień w Zakładzie Agroturystyki Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
- Ważne w rozwoju sieci agroturystycznej jest jasne określenie zasad jej funkcjonowania i realnie określone cele i zadania - mówiła dr Anna Jęczmyk z UP. - Nie można budować oferty dla wszystkich - bo wówczas ta oferta nie będzie interesująca dla nikogo.
- Produktem turystycznym, które mogą promować sieci agroturystyczne mogą być: usługi, obiekty czy wydarzenia (festyny, spotkania) - podkreślała dr Magdalena Maćkowiak. - Wszystko to promuje nie tylko poszczególne gospodarstwa, ale przede wszystkim obszary, na których te gospodarstwa działają.
LOKALNIE O GRUPACH DZIAŁANIA
Oprócz pracowników Uniwersytetu Przyrodniczego można było także wysłuchać wykładu Ireny Wojciechowskiej, Wiceprezes Zarządu Lokalnej Grupy Działania Puszcza Notecka.
- W naszym regionie w 1996 roku powołano pierwszą sieć agroturystyczną w Wielkopolsce – powiedziała Irena Wojciechowska. - To w gminie Międzychód zainicjowano powstanie grupy gospodarstw, która wspólnie wydawała m.in. wydawnictwa i foldery. Sieć skupiała wtedy zaledwie 7 kwater, a na pomysł utworzenia sieci wpadła Jolanta Matalewska.
Według Ireny Wojciechowskiej aż 70 procent właścicieli wielkopolskich gospodarstw nie uczestniczy w żadnego rodzaju targach i nie ma planu działań marketingowych. Aż 10 procent gospodarstw agroturystycznych nigdzie się nie promuje.
SIEĆ DAJE WIĘZI
Wiktoria Maciejewska z Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego przekonywała uczestników konferencji, że na agroturystyce można zarobić. Ważne jest jednak to, by gospodarstwa ciągle podnosiły estetykę i funkcjonalność oraz oferowały przemyślaną, spójną ofertę.
- Gospodarstwa pięknieją, pięknieje wieś. Kiedy pięknieje wieś ludzi zaczynają łączyć więzi i jeszcze większa chęć do wspólnego działania - mówiła W. Maciejewska.
EKO AGRO
O tym jak być „EKO” mówiły podczas konferencji dr inż. Aleksandra Spychała i dr inż. Sylwia Graja-Zwolińska, obie z Uniwersytetu Przyrodniczego.
- Produkcja ekologiczna nie musi mieć certyfikatów, ale np. powinna uwzględniać kalendarz, zachowanie różnorodności biologicznej czy wykorzystując przyrodę, zwierzęta z gospodarstwa czy własnoręcznie wyhodowane zwierzęta – przekonywała Aleksandra Spychała.
- Ekologia nie musi być droga – warto zacząć od zmiany wystroju i np. pościągać ze ścian brzydkie obrazy czy wyrzucić stare, sztuczne kwiaty i zamiast tego wstawić do doniczek zioła, postawić dynie czy naturalne kwiaty – mówiła Sylwia Graja-Zwolińska.
EKO to też własnoręcznie zebrane owoce i warzywa, miód czy zioła. Z tych też produktów powinny być przygotowywane posiłki. Właściciele gospodarstw powinni też pomyśleć o sprzedaży swoich produktów: dżemów, powideł, jajek, miodu czy ziół czy wyrobów artystycznych. Można też stworzyć przydomowe ogrody dla dzieci, ścieżki edukacyjne czy galerie ozdób (np. z pestek dyni) albo sklep z artykułami ekologicznymi (drewniane zabawki, kosze wiklinowe).
DOTACJE NA WIEŚ
Grzegorz Cetner z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, oddział w Poznaniu zaciekawił uczestników konferencji przede wszystkim informacjami o różnych możliwościach finansowania agroturystyki. Omówił także dobre i złe praktyki przygotowywania dokumentacji. Wśród błędów najczęściej pojawiających się we wnioskach o dotacje wymienił: wydatki niezgodne z celem operacji, błędy z fakturach, niezgodność umów
z aneksami czy błędy matematyczne.
- Ważne, by we wszystkich dokumentach zgadzały się kwoty, daty, cele i opisy. Nie możemy niczego zmieniać na własną rękę. Wszelkie zmiany wymagają aneksów do umów i odpowiedniej dokumentacji. Często brak choćby faktury na sto złotych może być przyczyną utraty wielotysięcznej dotacji - wyjaśniał G. Cetner. - Warto więc pytać i sprawdzać oraz gromadzić dokumentację w jednym miejscu i zachowywać rachunki na sfinansowane przez urzędy inwestycje nawet na najdrobniejsze kwoty.
SIEĆ NA FACEBOOKU
Podczas spotkania na MTP nie zabrakło też porad dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych na temat coraz bardziej popularnych form marketingu – czyli wykorzystywania w działalności gospodarczej portali społecznościowych. Z tego powodu także Wielkopolski Urząd Marszałkowski uruchomił profil na Facebooku. Każdy, kto korzysta na co dzień z tej formy komunikacji, znajdzie pod adresem: facebook.com/agroturystykawielkopolska najważniejsze informacje o działaniach promocyjnych, konkursach czy warsztatach organizowanych przez UMWW dla osób zainteresowanych agroturystyką w Wielkopolsce. Tam też od piątku znaleźć będzie można informacje na temat kolejnego etapu programu „Agroturystyka – współpraca w sieci” – czyli bezpłatnych warsztatów dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych oraz przedstawicieli instytucji i samorządów lokalnych zainteresowanych tworzeniem sieci współpracy.
ZDJĘCIA
Podczas konferencji uczestnicy wysłuchać mogli występów zespołu „Chabry” z Międzychodu.
Stroje i produkty regionalne także mogą być częścią produktu turystycznego - przekonywali prelegenci podczas swoich wykładów.
W konferencji udział wzięli m.in. właściciele gospodarstw, samorządów lokalnych oraz naukowcy.